Zajęcia z turystyki

Drukuj

Rok szkolny 2014/2015

Nasze pierwsze wiosenne zajęcia z turystki miały charakter pieszej, górskiej wycieczki. Na początek zdobyliśmy nie wysoki, lecz wybitny szczyt Grodzisko ( 618m ), którego nazwa związana jest z prehistoryczną osadą ulokowaną na wierzchołku góry. Do dziś widoczne są tam resztki obwarowań. Ostateczną zagładę przyniósł najazd Mongołów w XIII w. Następnie dotarliśmy do Diabelskiego Kamienia, czyli potężnego piaskowca w miejscowości Krzesławice u którego stóp położona jest opuszczona pustelnia. Na koniec zwiedziliśmy założone w 1234r. opactwo Cystersów w Szczyrzycu. Po trudnym okresie PRL-u zakonnicy na nowo wskrzesili działalność rolniczą z której przez wieki słynęli.

Styczniowe zajęcia z turystyki to wycieczka do Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. W Wadowicach zwiedziliśmy Muzeum Jana Pawła II, które nie jest już skromną ekspozycją w kilku pomieszczeniach. W około godzinę odbyliśmy prawdziwą wędrówkę śladami najpierw Lolka Wojtyły, potem Karola i na koniec Jana Pawła II. Po wyjściu z muzeum odwiedziliśmy kościół parafialny i ku uciesze wszystkich poszliśmy  na kremówki. W drodze powrotnej zwiedziliśmy wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO klasztor w Kalwarii Zebrzydowskiej, a potem wspięliśmy się na wzgórze Golgota, gdzie znajduje się kilka kaplic otaczających klasztor. Ponieważ była piękna, słoneczna pogoda i leżał świeżo spadły śnieg, zejście z Golgoty było wyjątkowo radosne.

Listopadowe zajęcia z turystyki minęły nam na wizycie w Radiu RMF MAXX, które mogliśmy odwiedzić dzięki uprzejmości taty Sandry Gaździk, oraz na przejściu trasy z Kopca Kościuszki na Kopiec Piłsudskiego. W grudniu celem wycieczki był Tarnów, miasto które kiedyś rywalizowało z Krakowem, a dziś dla większości jest punktem tranzytowym w drodze do Rzeszowa czy Przemyśla. Tymczasem Tarnów na prawdę warto odwiedzić. W Tarnowie zwiedziliśmy jedyne w Polsce muzeum Romów, czyli Cyganów, Muzeum Okręgowe z ekspozycją fragmentów Panoramy Siedmiogrodzkiej i odbyliśmy spacer po starówce. Panorama Siedmiogrodzka była monumentalnym dziełem dorównującym słynnej Panoramie Racławickiej została niestety pocięta na mniejsze obrazy i rozsprzedana. Muzeum w Tarnowie jest w posiadaniu licznych fragmentów panoramy. Panorama zamówiona była przez Węgrów w celu uczczenia niezwykle popularnego tam Józefa Bema, który pochodzi a także jest pochowany właśnie w Tarnowie. Podczas spaceru po starówce obejrzeliśmy resztki synagogi, czyli Bimę (w Tarnowie żyło przed wojną około 20 tys. Żydów na 40 tys. Mieszkańców). Uczestniczyliśmy we mszy świętej w kościele katedralnym. W drodze powrotnej odwiedziliśmy Mc’ Donalds w Kłaju :)

Galeria Październik 2014

Zajęcia z turystyki w ramach wychowania fizycznego cieszą się w naszej szkole coraz większym zainteresowaniem. W tym roku szkolnym odbyły się dwie wycieczki. Pierwsza we wrześniu do Puszczy Niepołomickiej, a w październiku do Dobczyc i Myślenic. Podczas tej drugiej, towarzyszyła nam piękna pogoda. W Dobczycach obejrzeliśmy zamek kazimierzowski i zaporę na Rabie, a na rynku zjedliśmy pyszne lody. W Myślenicach główną atrakcją był wyjazd na górę Chełm kolejką krzesełkową i piesze zejście na Zarabie w pięknej jesiennej scenerii.

Rok szkolny 2013/2014

Galeria Listopad

Listopadowe zajęcia z turysyki odbyły się w scenerii Doliny Kobylańskiej i Będkowskiej położonych na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej i wchodzących w skład Parku Krajobrazowego „Dolinki Podkrakowskie”. Doliny te zbudowane są ze skał wapiennych z okresu Jury w których zachodzą procesy krasowe, czyli rozpuszczanie skał przez wodę i dwutlenek węgla. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy wejściem przez bramę skalną, a następnie wędrowaliśmy przez 4 kilometry podziwiając różne formy skalne. Prawie wszystkie skały mają swoja nazwy nadane przez wspinaczy, których mieliśmy okazję zobaczyć. Po krótkim odpoczynku w Będkowicach zeszliśmy do doliny Będkowskiej, która ma podobny wapienny krajobraz. Zapraszamy do galerii wycieczki.

12 pażdziernika  odbyły się drugie w tym roku szkolnym zajęcia z turystyki. Tym razem pojechaliśmy do Dobczyc , Myślenic I Pierzchowa. W Dobczycach zwiedziliśmy wzgórze zamkowe i zaporę wodną na Rabie. W Myślenicach wjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym na górę Chełm, a w Pierzchowie obejrzeliśmy mało znany kopiec poświęcony gen. Dąbrowskiemu, którego wspominamy w naszym hymnie narodowym. Towarzyszyła nam piękna pogoda i wspaniałe jesienne widoki.

21 września w sobotę odbyły się pierwsze zajęcia z turystyki, które w naszej szkole są zajęciami do wyboru w ramach 4 godziny z wychowania fizycznego. Udział wzięło prawie 30 uczniów  z klas I-III. Podczas kilku godzinnej wycieczki do Puszczy Niepołomickiej zwiedziliśmy min. cmentarz żydowski, miejsce pamięci narodowej na Kozich Górkach oraz  ścieżkę przyrodniczą. Mieliśmy też okazję poćwiczyć na przyrządach gimnastycznych  na tzw. „ zielonej sali” przy parkingu leśnym. Wycieczka upłynęła w bardzo miłej atmosferze przy jesiennej, ale słonecznej pogodzie.